Architektúra je prepisom idey – teda jasnou myšlienkou pretavenou do hmoty. Jasne artikulovaná myšlienka potom znamená elegantne čistý pôdorys, vyladene pohľady a inšpiratívny priestor.
Slovo “koncept” znamená niečo viac než rozpracovaný ci prvotný návrh. Je to esencia návrhu, koncentrovaná nosná myšlienka, okolo ktorej sa všetko ostatne organizuje a čomu sa podriaďuje.
V riešení sa musí objaviť nejaká “skratka”, ktorá šikovne rieši výzvy, či problémy zadania, ktorá dokáže skĺbiť zdanlivo nezlučiteľné požiadavky a dômyselnosťou privodiť úsmev.
Rešpekt a ohľaduplnosť voči svojmu okoliu. dom by sa nemal tváriť, že nevidí čo sa okolo neho deje, a že nevie, kam prišiel.
V skutočnosti je to podľa mňa ešte inak – a dobra architektúra ide ešte ďalej – nestavia dobrý dom s rešpektom k miestu, ale dotvára miesto!, ktoré sa stane prirodzenou kontinuitou okolia, v estetickej / významovej / historickej rovine.
Poctivý návrh je viac, než kompilát stokrát videného. je to návrh, ktorý je novy.. pri najmenšom jedinečnou kombináciou riešení.
Hoci nič nevzniká vo vákuu, originálny návrh je informovaný ci inšpirovaný poznaním autora, nie len adaptovaný od iného autora.
Žiadny m2 bez jasného účelu, či dôvodu.
Efektívne využitá plocha nutne neznamená že každý m2 má svoj praktický účel, určite však musí mať svoj dôvod, zámer. Aký je v tom rozdiel?
Inak povedané: voľná plocha môže byť len zostatkom, alebo môže byť zámerom, ktorý slúži vyššiemu cieľu. Asi tak, ako napríklad vstupná reprezentatívna hala v paláci..
Pri efektivite nejde len o úžitkovú plochu. Každý moment priestoru by mal presvedčivo odôvodňovať vlastnú existenciu.
Dom, ktorý sa na nič nehrá. Dom, ktorý si autenticitu váži viac, než povrchnú ľúbivosť.
Pravdivý prístup k architektúre sa prejavuje od urbanistického riešenia, cez konštrukciu až po voľbu materiálov bez napodobenín.
Riešenie by malo oplývať určitou prekvapivou dynamikou priestoru. Raz užívateľa previesť tunelom, raz zase priestorom prevýšeným, či otvoreným do nekonečnej krajiny..
Kvalitný priestorový návrh pracuje v 4 dimenziách (3D + čas, v ktorom pripúšťa rôzne scenáre), nie len v rigidnom 2D plochom usporiadaní vynásobenom minimálnou svetlou výškou…
riesenie nema posobit krcovito, nasilu, ani exhibicionisticky. Malo by skor vyvolat reakciu typu: “jasne ze to malo byt takto, preco nam to nenapadlo hned”.
Riešenie nemá pôsobiť kŕčovito, nasilu, ani exhibicionisticky. Malo by skôr vyvolať reakciu typu: “Ako inak by to vôbec mohlo vyzerať“ alebo „Ako keby to tu bolo vždy”.
Ako hovorí Peter Zumthor: “skutočne krásna architektúra je ako strom. Je jednoducho prirodzene krásny, no nesnaží sa vám nič predať.”
Snažíme sa o sofistikovanú a hlboko premyslenú architektúru, ktorá sa vás však nesnaží o ničom presviedčať. Proste je, sama sebou..
Nadčasový dizajn je taký, ktorý nepodlieha krátkodobým trendom. Dokáže odolať pokušeniu absorbovať všetky okoloidúce cool idey a vďaka tomu obstojí testu času, pričom nebude za pár desaťročí pôsobiť trápne.
Toľko skloňovaná udržateľnosť leží nielen vo voľbe materiálov, technológií apd, no predovšetkým v správnom zodpovedaní základných otázok.
Najviac udržateľné je nakoniec práve dobre si rozmyslieť, či je daný stavebný zámer to najtriezvejšie a najvhodnejšie, čo situácia vyžaduje. Či má napríklad novostavba prednosť pred rekonštrukciou..
Nepodliehame „greenwashingu“ ani fanatickému „stavaniu pre čísla“.
V nasej tvorbe sa neúnavne a vášnivo usilujeme o diela ktoré sú prienikom všetkých týchto atribútov, v správnom pomere a prevedení.
Výsledok návrhovej fázy je preto zakaždým úplne jedinečný a výnimočný.
Tak ako ľudia, ktorí budú domy vypĺňať životom.
Tak ako miesta, z ktorých a ktorými sa domy stávajú.